Yritysten motiivit pridekuukauden aikana

Sain kutsun vieraskynäillä täällä. Alkuun muutama sana itsestäni. Olen Ruut, 20-vuotias opettaja opiskelija ja opintojeni ohella teen markkinoinnin ja valmennuksen avustavia töitä Gansi Consulting Oy:ssä. DEI asiat ovat lähellä sydäntäni ja elämässä arvostan muun muassa rehellisyyttä, lämpöä ja toisten ihmisten aitoa kohtaamista. Myös kestävyys on minulle henkilökohtaisesti tärkeää.

 

Olen usein pohtinut monia asioita liittyen yritysten motiiveihin pride kuukauden aikana. Nämä kysymykset nostivat taas enemmän päätään tämän vuoden pride kuukauden lähestyessä. Halusin pohtia asiaa lisää ja juttelin aiheesta muutaman opiskelija ystäväni kanssa. Sen pohjalta kirjoitan myös tämän asiaa pohtivan tekstin.

Motiivit

Keskusteluissa meitä erityisesti mietitytti yritysten syyt heidän pride kuukauden toimissa ja onko pride kuukaudesta ja sen tuomista arvoista noussut trendi yritysmaailmassa? Pohdimme, että muuttavatko yritykset pride kuukauden aikana logonsa sateenkaarenvärisiksi tai julkaisevatko he esimerkiksi postauksia aiheesta vain, koska nyt on pride kuukausi ja niin kuuluisi tehdä. Kuuluisi tehdä, jotta on yhteiskunnallisesti hyväksytty ja pysyy aallon harjalla. Kyseessä on kuitenkin oikea ja vakavasti otettava asia, jonka avulla tehdään töitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien eteen. Ei asia, jota yritykset voivat käyttää hyödykseen markkinoinnissa tai jonka avulla pysyä pinnalla tietämättä asiasta sen enempää.

Tuen pysyvyys

Pride kuukauden aikana näemme monen yrityksen osoittavan tukensa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille erilaisin tavoin. Onko tämä tuki kuitenkaan pysyvää? Osoittavatko yritykset kyseistä tukea myös seuraavat 11 kuukautta? Keskusteluissa nousi myös esiin ajatus siitä, että kohtaavatko yritysten sisäiset arvot pride arvojen kanssa. Mikäli ei, niin itse kyseenalaistan vahvasti tällaisten yritysten motiiveja pride toimiin.

Oppiminen

Nähdessämme yritysten erilaisia pride kuukausi postauksia niin oletuksemme olisi, että niiden takana on tarvittava taustatyö ja se on tapahtunut oikeista lähteistä. Mielestäni tietämättömyys ei ole häpeä. Kyse on siitä, että ennen kaikkea myöntää sen itselleen ja täyttää niitä tietämättömyyden kohtia. Täten kehottaisin jokaista yritystä tarkastelemaan omia juurisyitä pride toimien takana. Onko toiminta aitoa ja kohtaavatko sinun yrityksesi arvot ja niiden mukainen toiminta priden kanssa. Pohdi myös, että onko antamasi tuki vain sesonkiluonteista. Ota asioista selvää ja kouluta itseäsi, sillä tietoa kyllä löytyy ja ihmisiä, jotka haluavat kertoa sinulle tarinaansa. 

 

Kohtaa, kuuntele ja opi.

 

Keräsin oheisiin kuviin lyhyen faktapaketin

Previous
Previous

What is needed to establish trust and guide team forward?

Next
Next

Onko oikeaa myötätuntoa ilman aitoa empatiaa?